Wearables nog steeds in het pre-iPod tijdperk?

door: David Kemps

Op de IFA, ’s werelds grootste consumentenelektronicabeurs in Berlijn, waren begin september veel innovaties te zien. Op vrijwel elk gebied: van gebogen tv-schermen tot virtual reality-brillen. Echt hot is echter de nieuwe generatie wearables. Elk elektronicamerk heeft wel een polsband, bril of smartwatch die de activiteiten van de drager registreert. Fortune Magazine vergeleek in april 2014 de huidige wearables-markt nog treffend met die van mp3-spelers in het pre-iPod tijdperk.

Uiteenlopende marktvoorspellingen

De prognoses voor de wearables-markt verschillen sterk; marktonderzoekbureaus buitelen over elkaar heen in hun verwachtingen. Volgens analisten telt de huidige markt van smart wearables tussen de 1 en 22 miljoen apparaten. In 2018 zou dit aantal zijn opgelopen tot 100 à 180 miljoen. Juniper Research schat de markt momenteel op 4,5 miljard dollar, maar snelgroeiend naar 53,2 miljard dollar in 2019. Het concurrerende onderzoeksbureau IHS gaat uit van 12 miljard dollar marktwaarde in 2014, toenemend naar 30 miljard dollar in 2018. Wie je ook gelooft, het is een enorme markt.

 Grafiek wearables

Kermisknol

Samsung, LG, Pebble, Motorola en TomTom: ze hebben allemaal een smartwatch op de markt gebracht. De Pebble Smartwatch was zelfs het grootste succes van crowdfunding-platform Kickstarter met een pre-order omzet van 10 miljoen dollar.  Inmiddels is de Pebble na twee jaar eindelijk in ons land te koop. Bij het joggen of in de sportschool zie je steeds meer sporters met modieuze fitnessarmbanden en stappentellers van Nike, Jawbone en Fitbit.

Toch is van een massamarkt nog geen sprake. Je vindt de nieuwe generatie draagbare technologie nauwelijks in het straatbeeld terug. Pebble maakte bekend dat ze meer dan 400.000 exemplaren naar gebruikers hebben verscheept. Maar door de grootte en het design is het horloge vooral populair onder early adopters en nerds. Het is weinig ‘fashionable’, of zoals Bright het in april 2014 verwoordde: “Het heeft toch een zeker kermisgehalte.

Maar nu de Apple Watch voor januari 2015 is aangekondigd, ben ik benieuwd of de iPod-metafoor ook geldt voor wearables. Experts gaan daar wel van uit en voorspellen dat maar liefst 70% van de verkochte wearables de komende vijf jaar een smartwatch is.

 

Hoge irritatiefactor 

Naast het design, is ook het gebruik en de draagbaarheid van al die wearables nog steeds niet optimaal. Emerce schrijft in oktober 2014 hierover: “Een wearable draag je dicht op de huid, waardoor de relatie die je ermee hebt persoonlijker is dan die met een smartphone.” Een app met veel niet-relevante notificaties (en dus trillingen) zal snel irritatie opwekken.

 

Eindstation: kleding

De ultieme wearable zal uiteindelijk onzichtbaar zijn verwerkt in je kleding. Ook deze Smart Textiles staan flink in de belangstelling. Op dit moment zijn ze nog een niche van 290 miljoen dollar (2012) binnen de totale wearables-markt. Maar het Amerikaanse Grand View Research verwacht een groei van ruim 400% in acht jaar. Hiermee zou deze markt 1,5 miljard dollar bedragen in 2020. Smart Textiles zijn dus aan een serieuze opmars bezig, met alle commerciële kansen van dien.

 

Voorhoederol Nederland

Kleren zijn het ideale transportmiddel voor ultramoderne technologie, maar dat is nog even wennen. Of zoals Marina Toeters in het nieuwe ABN AMRO-rapport Smart Future zegt: “We dragen onze telefoon aldoor bij ons en toch vinden we elektronica in kleding nog eng.” Nederland loopt technologisch voorop, zeker in de zorg. Het Smart Jacket van Sibrecht Bouwstra meet bijvoorbeeld via textiele sensoren vitale functies van couveusebaby’s, zonder plakkers op hun gevoelige huid. Ouders kunnen hun kindje hierdoor vasthouden, wat de band bevordert. Philips heeft de BlueTouch op de markt gebracht. Een draagbare applicatie die rugpijn helpt verminderen dankzij blauw led-licht.

Nu textiel ook kan reageren, wordt het tijd om de consument te laten profiteren. En dan komt de mode om de hoek kijken. Daarmee kunnen consumenten slimme kleding dragen en ervaren hoe dit werkt. De publiciteit rond de Apple Watch zal de interesse voor wearables zeker aanjagen en misschien het startschot zijn voor explosieve groei, net zoals de iPod dat was voor mp3-spelers.

apple watches 2

Voorspellingen van experts lopen sterk uiteen. Hoe zou dat komen? En welke groei verwacht u voor de markt van wearables en Smart Textiles? Laat uw mening achter of discussieer mee.