Tech-nomaden deel 3: conclusie

door: Steven Peters

3.1 Nederland in het wereldwijde tech-ecosysteem

Silicon Valley is een bijna mythische plek voor tech-ondernemers, maar allang niet meer de enige plaats waar belangrijke innovaties plaatsvinden. Over de hele wereld hebben verschillende regio’s zich ontwikkeld tot nieuwe, veelbelovende ecosystemen voor technologiebedrijven. Nederland staat weliswaar niet bovenaan, maar doet zeker mee.

Tech-nomaden zijn de toekomst
De nieuwe generatie tech-ondernemers zijn feitelijk tech-nomaden, die bereid zijn de wereld over te reizen en hun bedrijven te bouwen op de internationale platformen die het internet te bieden heeft. Hierdoor is hun vestigingsplaats minder doorslaggevend geworden.

infographic-09

Wat kunnen die Nederlandse tech-nomaden, die dames met hippe schoenen en bebaarde jongemannen, voor elkaar boksen in deze spannende tijden? Hoe kunnen Nederlandse tech-bedrijven internationaal doorbreken? Wat kunnen we leren van Amerika en op welke krachten kunnen we bouwen?

De tech-nomaden die ABN AMRO voor deze paper heeft geïnterviewd, concluderen dat het Nederlandse TMT-ecosysteem minder goed functioneert dan dat van Silicon Valley. Dit is niet vreemd, gezien de grootte van de VS als geheel en de specifieke kenmerken van Silicon Valley. Maar snelgroeiende bedrijven laten zich niet tegenhouden door de beperkingen van een ecosysteem. Een aantal eyeopeners uit de interviews:

  • Maak optimaal gebruik van de netwerken van banken, vc’s en accelerators
  • Kijk voor groeifinanciering over de landsgrenzen, ook in Europa is veel geld te halen
  • Gebruik de hele wereld om de beste kennis en specialisten te krijgen
  • Probeer gebruik te maken van het salesnetwerk van grote klanten
  • Probeer in je businessmodel zo snel mogelijk cashflow of zelfs break-even te bereiken

Wat kunnen we leren van de Yankees?

Om te beginnen is er in Silicon Valley een extreem open ecosysteem, waarin iedereen elkaar zijn ideeën vertelt. Er wordt als het ware constant gewerkt aan een hele grote puzzel. Die blijmoedige houding wordt gestimuleerd door een fikse claimcultuur en uitgebreide wetgeving. ‘Speak a lot and carry a big stick’. Amerikanen schijnen verder niet te schrikken van een faillissement, daar leer je tenslotte van. De Nederlandse kijk op een faillissement als ‘falen’ zorgt voor risicomijdende strategieën. Blijmoedigheid dus, ongetwijfeld geholpen door het heerlijke weer in Californië.

ISVWorld – zoekmachine voor nagenoeg alle softwarebedrijven ter wereld

René van Erk (CEO)

“Als ik ecosysteem en mentaliteit zou moeten ranken als kritische succesfactoren, zet ik mentaliteit denk hoger. Maar dat neemt niet weg dat het ecosysteem beter zou kunnen.”

Creëer samen een innovatiecultuur

Uit de analyse van ABN AMRO blijkt dat deelnemers in het Nederlandse ecosysteem op een aantal punten een vleugje Silicon Valley kunnen toevoegen.

  • Silicon Valley is ontstaan door een grote, constante vraag naar innovatie vanuit de overheid en het bedrijfsleven. Verken vergelijkbare mogelijkheden voor de Nederlandse markt.
  • De startup-cultuur verder omarmen, ook in latere levensfasen.
  • Startups en corporates leren denken en handelen in platforms door ze meer kennis en begrip van platform-strategieën te geven.
  • Naast de gesloten innovatie, ook focus op open innovatie.
  • Toewerken naar een cluster, een locatie waar alle partijen samenkomen.

infographic-10

 

Ook ondernemers kunnen leren van de grenzeloze ambitie in Silicon Valley, bijvoorbeeld:

  • Deel je idee, wees niet bang om je omgeving als klankbord te gebruiken.
  • Een sterk team en een goede executie staan centraal bij succes.
  • Denk in platforms en maak slim gebruik van bestaande platforms.
  • Schaal snel internationaal op als je businessmodel gevalideerd is.
  • Schroef je ambities op tot het maximale, neem risico’s en durf te falen.

Nederlandse ondernemers hoeven zich dus niet te laten beperken door de grenzen van een lokaal ecosysteem. In omliggende landen en de rest van Europa bevindt zich een enorme markt, waarin alle ruimte is om te groeien en waar bovendien veel tech-investeerders op zoek zijn naar the next big thing.

Nederlandse handelsgeest blijft belangrijk

Verschillende geïnterviewden hebben hun licht laten schijnen over welk type bedrijven in deze sector in Nederland succesvol is. Met andere woorden: welke voordelen heeft Nederland ten opzichte van andere landen als het gaat om internetbedrijvigheid? Het blijkt dat ons land bijvoorbeeld sterk is in cloud platforms, fintech (betalingen), tickets, e-commerce, travelboekingen en gaming.

Hier heeft de oeroude Nederlandse handelsgeest zich vertaald naar de moderne, virtuele wereld. Wat opvalt aan deze businessmodellen, is dat ze verdienmodellen hebben die vrij snel tot cashflow of zelfs een break-even kunnen leiden.

infographic-08

Startupbootcamp – een accelerator-programma voor startende ondernemers

Patrick de Zeeuw (co-founder)

“Binnen de TMT-sector zou je een aantal kansrijke branches moeten definiëren die je wilt claimen. Je moet kleur bekennen.”

Nederland als ideale testmarkt voor tech-innovaties
De Nederlandse thuismarkt is erg geschikt voor het ontstaan van innovaties. Ons land heeft een goede digitale infrastructuur, met een van de snelste internetknooppunten van Europa en uitstekende breedbandverbindingen. Daarnaast zijn Nederlandse consumenten enorm tech-minded en pikken ze snel nieuwe technologieën op. Dat maakt ons land een interessante testmarkt, zelfs voor tech-giganten als Twitter.

Interessante uitvalsbasis voor internationale bedrijven
Verschillende nationale en internationale technologiebedrijven hebben hun Europese hoofdkantoor in Nederland gevestigd. Dit bewijst dat er wel degelijk potentie is om ons lokale ecosysteem te versterken.

3.2 De toegevoegde waarde van ABN AMRO

De komende tijd neemt ABN AMRO nog meer een begeleidende en verbindende rol op zich voor startende en groeiende bedrijven in het (inter)nationale TMT-ecosysteem. Naast adviseur en aanbieder van uiteenlopende financiële diensten, ziet de bank een waardevolle rol als netwerkpartner voor zichzelf weggelegd. Een uitgebreid internationaal netwerk van adviseurs en investeerders leent zich hier uitstekend voor.

Krachtenbundeling binnen de bank
Met het rapport ‘Nederland als dé springplank voor innovatieve bedrijven’ nam ABN AMRO vorig jaar al een duik in het Nederlandse TMT-ecosysteem. Inmiddels is er een volgende stap gezet. Vanaf begin 2014 verenigt de bank alle relatiemanagers in sectorteams voor de 15 grootste sectoren van Nederland. Ook financieringsspecialisten worden hier onderdeel van. Zo bundelt ABN AMRO kennis en ervaring op alle niveaus en brengt de bank dienstverlening dichter bij de business van klanten.

Het ABN AMRO TMT-team is groter dan ooit

Het TMT-team van ABN AMRO telt inmiddels ruim 80 mensen uit alle hoeken van de organisatie. Hierdoor creëert de bank een landelijk netwerk van professionals, die kennis van financiële diensten koppelen aan uitgebreide sectorkennis. Daarnaast spreken ze de taal van de TMT-sector en begrijpen ze de business- en verdienmodellen.

Door te blijven bouwen aan het netwerk van bedrijven, investeerders en dienstverleners in de TMT-sector, kan ABN AMRO tech-ondernemers optimaal van dienst zijn. Van klein tot groot, en ook internationaal: ABN AMRO ondersteunt Nederlandse tech-nomaden op hun reis.

Lees deel 1: van hier tot Silicon Valley

Lees deel 2: lessen van Nederlandse tech-nomaden

Lees deel 3: conclusie

Of lees de hele paper in een longread

Aan deze paper werkten mee:

Auteurs:
Hans Arendshorst (Arendshorst Research en Tekst)
Wouter Sterk, Steven Peters (ABN AMRO)

Redactie:
Rosanne Koppert, Freek van der Zwet (Escobar)

Design:
Aida Fuster Duran, Michiel Mos (Level Level)

Met dank aan de geïnterviewden:
Bram Cool (Ezwim), Daan Weddepohl (Peerby), Frans Nauta (Climate-KIC), Friso Jiskoot (Investion), Jorg van Gent (ABN AMRO), Lucas Tieleman (Fosbury), Reinier van der Drift (Authasas), René van Erk (ISVWorld), Patrick de Zeeuw (Startupbootcamp)