Tech-nomaden trekken de wereld over

door: Steven Peters

Wat kan de Nederlandse tech-sector leren van het ecosysteem van Silicon Valley en de aanpak en mentaliteit van succesvolle internationale bedrijven? Om deze vragen draaide het tijdens één van de laatste seminars van het ABN AMRO World Tennis Tournament. Tech-ondernemers moeten lenig denken, bewegelijk zijn. Niet alleen qua bedrijfsvoering en innovatie, maar ook qua instelling. Want Nederland is klein en wie het echt wil maken, moet bereid zijn z’n koffers te pakken, de oud-Hollandse handelsgeest nieuw leven in te blazen en als een tech-nomade de wereld over te trekken.

Basis voor succes

Met alleen een geweldig product kom je er niet, zo ontdekte Emanuele Francioni, oprichter en CEO van Beestar. Nadat drie innovaties geen succes werden, besloot hij de pijlers van zijn business-model kritisch onder de loep te nemen. Met als conclusie dat succesvolle tech-ondernemingen vaak drie dingen gemeen hebben:

Purpose: De reden waarom je bestaat en je werk ertoe doet.

Exploration: Inventief genoeg zijn om met beperkte middelen en moordende concurrentie nieuwe ontdekkingen te doen.

Network: Verbondenheid is het paradigma van deze tijd. Een netwerk is belangrijker dan de delen die het verbindt.

Op basis van deze inzichten ging Beestar zijn unieke technologie beschouwen als platform. Het bedrijf laat partners in verschillende marktsegmenten erop bouwen. Van sport tot logistiek en van healthcare tot parkeerdiensten: zij penetreren de markt en de opbrengsten delen ze met Beestar. Zo blijven individuele partijen én het netwerk organisch groeien.

App klare brokken

Metrological is een open source, browser based app-platform. Het bedrijf van Jeroen Ghijsen werkt samen met verschillende kabelmaatschappijen en past het app-aanbod aan op hun specifieke wensen. Daarnaast ontwikkelt Metrological allerlei slimme koppelingen met mobiele apparaten. Het businessmodel is volledig schaalbaar en erop gericht om binnen drie jaar de wereld te veroveren. Dat lijkt te gaan lukken, want inmiddels is een van de grootste kabelmaatschappijen ter wereld ingestapt als investeerder. Toch blijft de dienst volop in ontwikkeling, want ook in deze branche betekent stilstand achteruitgang.

Van hier tot de VS

De succesvolle platforms uit Silicon Valley hebben veel invloed op de sector. Je kunt eraan bijdragen met bijvoorbeeld een innovatieve app of platform-overstijgend werken. De Nederlandse startup Fosbury is hierin gespecialiseerd. De mobile wallet marketing-dienst werkt op alle grote mobiele besturingssystemen, want die hebben allemaal hun eigen

betaal-app. Oprichter en CEO Lucas Tieleman pendelt tussen Nederland en de Verenigde Staten om de enorme markt van digitale coupons, gift cards en loyalty-programma’s te veroveren. Met drie quotes van een legendarische American Football-coach legt hij het verschil tussen de Nederlandse en Amerikaanse mentaliteit bloot:

Winning isn’t everything, but wanting to win is.
Nederland moet meer een winmentaliteit hebben en ten koste van alles willen slagen.

We didn’t lose the game, we ran out of time.
Verliezen is not done in Nederland. Amerikanen denken daar anders over: het is daar een kwestie van vallen, opstaan en doorgaan.

Confidence is contagious, so is a lack of confidence.
In Nederland mag je niet te enthousiast zijn. In Amerika geldt het tegenovergestelde. Je kunt daar investeringen verdienen op basis van je enthousiasme.

Sectorkansen en -kennis

Nederland is een goede kweekvijver voor nieuwe bedrijven. Misschien (nog) niet qua investeringen, maar wel qua (handels)mentaliteit. Gebruik je persoonlijke netwerk om de beste mensen te verzamelen, zoek kwaliteiten die elkaar aanvullen. Deel ideeën en help anderen aan een breder perspectief.

Het ABN AMRO TMT-team koppelt kennis van financiële diensten aan kennis van de sector. Zo spreken we de taal van de TMT-sector en begrijpen we de business- en verdienmodellen. Door te blijven bouwen aan het netwerk van bedrijven, investeerders en dienstverleners in de TMT-sector, kunnen wij tech-ondernemers optimaal van dienst zijn. Van klein tot groot, en ook internationaal: ABN AMRO ondersteunt Nederlandse tech-nomaden op hun reis.