Koop nooit je concurrent

door: David Kemps

De industrie raakt weer op stoom. Bedrijven kunnen zich voorbereiden op meer werk, nieuwe kansen en een sterk aantrekkende export. Maar het is wel hard buffelen in een veeleisende markt die snel kleine volumes maatwerkproducten wil. Hoe ga je hier als ondernemer mee om? Tijdens het ABN AMRO World Tennis Tournament gaf grootindustrieel Jan Aalberts zijn ongezouten mening op trends die de bank signaleert in de markt. “Als je tevreden bent, kun je beter stoppen als ondernemer. Want het kan altijd beter.”

Alles moet sneller en op maat

In de industriële wereld van nu zijn lagere volumes, kortere product life cycles en kleinere orders eerder regel dan uitzondering. Sector banker David Kemps vat deze nieuwe klantbehoeften als volgt samen: Low Volume, High Mix en High Complexity. Dit alles legt vaak een enorme druk op producenten. Want hun klanten vragen maatwerk en snelheid, maar ook lage prijzen.

’Smart factories’ zorgen voor nieuwe oplossingen

Nieuwe technologieën zoals 3D-printing en ‘smart factories’ maken het mogelijk om aan de complexe vraag te voldoen. Door machines door de hele keten autonoom met elkaar te laten communiceren kan er flexibel worden gereageerd op snelveranderende klantvragen. In de consumentenmarkt zien we al voorbeelden hiervan, zoals internet-aangestuurde slimme thermostaten als Toon van Eneco en Nest van Google. Volgens Kemps gaan de ontwikkelingen in nieuwe technologieën sneller dan je denkt. “Op de hoogte blijven is cruciaal, om tijdig op kansen te acteren.”

Continu bezig met de markt

Volgens president Jan Aalberts van Aalberts Industries zijn succesvolle ondernemers continu bezig met de markt. Wie de industriële wereldmarkt begrijpt en aanpassingen in zijn bedrijf durft door te voeren op de juiste momenten, staat het sterkst. “Als je nu nog moet beginnen met voorbereiden op de marktgroei die eraan zit te komen, ben je eigenlijk al te laat.”

Ogen gericht op de wereld

Internationale focus en samenwerking zijn van levensbelang voor Nederlandse industriële ondernemers. Dat hoef je Aalberts niet uit te leggen. Want met 150 bedrijven en zo’n 12.500 medewerkers in verschillende landen mag je wel zeggen dat de wereld zijn speelterrein is. Om dit te bereiken, heeft hij tientallen bedrijven overgenomen. Behoorlijk indrukwekkend als je weet dat zeven van de tien overnames mislukken.

Overname duurt nooit langer dan vier maanden

Wat doet Aalberts Industries dan zo goed? “We kopen bijvoorbeeld nooit een concurrent. Doe je dat wel, dan mag je een flink reorganisatiebudget uittrekken want je hebt dan van alles twee. Bovendien loop je het risico dat je klanten op zoek gaan naar een nieuwe concurrent, omdat ze keuzevrijheid willen. Je verliest dan een deel van de markt en dat is dom. Verder doen we niet langer dan vier, vijf maanden over een overname. Duurt het te lang, dan wordt het een juridisch steekspel en vertrouw je elkaar niet meer. Vertrouwen is belangrijk. Naast een goede voorbereiding, gaat het uiteindelijk ook om het gevoel. Passen de bedrijven bij elkaar, heeft het management een klik?”

Zonder mensen ben je nergens

Ook al gaat het in de industriesector om grondstoffen, machines en efficiëntie, zonder de juiste mensen ben je nergens. Dat is ook de rode draad in het boeiende verhaal van Aalberts. “Als je iemand aanneemt of een bedrijf overneemt, dan moet dat altijd een versterking van je eigen kracht zijn. Het gaat altijd om mensen in je bedrijf en daar luisteren we goed naar. Maar uiteindelijk neem je de beslissingen maar met drie of vier man. Dat werkt heel efficiënt. Mensen aannemen blijft verdomd lastig. Bij zeker 30% van de mensen die we ooit hebben aangenomen, hebben we een inschattingsfout gemaakt.”