Van Big Data naar Hogere Bezettingsgraden

door: Stef Driessen

Van-Big-Data-naar-Hogere-Bezettingsgraden1.pdf (2 MB)
Download

De hoeveelheid data groeit exponentieel. In 2013 werden er maar liefst 1 miljard smartphones verkocht en we staan pas aan de vooravond van ‘The Internet of Things’. Wat kunt u hiermee als ondernemer of bestuurder in de Leisure- en Hospitality-branche?

Volgens Stef Driessen, Sector Banker Leisure bij ABN AMRO, maakt een goede Big Data strategie een persoonlijke relatie met de consument weer mogelijk. “De meeste consumenten zijn best bereid om gegevens te delen, zo lang ze er maar waarde voor terugkrijgen. De grootste fout is dan ook om dingen stiekem te doen, of om er niets voor terug te geven.”

Het was niemand minder dan Albert Einstein die zei: “Niet alles dat kan worden geteld, telt. En niet alles dat telt, kan worden geteld.” Zie hier de Big Data paradox. Want hoe kan al deze data dan worden vertaald naar meer tevreden klanten, een hogere conversie en hogere bezettingsgraden? En waar te beginnen?

Wie schrijft die blijft

Ter inspiratie presenteren wij u de succesvolle cases van drie toonaangevende spelers in de Leisure- en Hospitality-branche: KLM, Center Parcs en Tjingo. Dankzij een intelligent gebruik van data versterken deze bedrijven hun relatie met klanten en realiseerden zij een gepersonaliseerd productenaanbod, hogere bezettingsgraden en dito marges. En hoewel deze grotere bedrijven over veel eigen data en middelen beschikken, is dit ook relevant voor het Nederlandse MKB. Er zijn namelijk verschillende interessante initiatieven en partijen, die de waarde van Big Data feilloos voor u kunnen helpen ontsluiten.

Het doel van deze publicatie is om u met deze praktijkcases inspiratie te bieden voor het schrijven van uw eigen Big Data- succesverhaal. Vanzelfsprekend kunt u hierbij een beroep doen op de diepgaande expertise en netwerken die ABN AMRO en haar partner Deloitte op dit gebied samenbrengen.