3D-printing: schrale keuze voor beleggers

door: David Kemps

Pizza’s printen in de ruimte of het printen van telefoonhoesjes, sieraden of zelfs wapens. 3D- printen staat volop in de belangstelling. Op beleggingsgebied bestaat echter opvallend weinig keuze. is het een kwestie van tijd tot de massa voor kassa zorgt of blijft het vooral een speeltje voor ‘geeks’? In de januari-editie van het beleggersblad The Asset heb ik een kort artikel geschreven over de beleggingsmogelijkheden.

Door het beursplafond

Wie in de snelgroeiende 3D-printing sector wil beleggen, heeft weinig keuze. Er zijn maar vier beursgenoteerde machinebouwers, inclusief de beursgang van ExOne en VoxelJet in 2013. De printerbouwers Stratasys en 3D Systems profiteerden als pioniers al van de exploderende behoefte aan hun producten. De koers van Stratasys steeg in twee jaar met 322%. 3D Systems knalde met een koersstijging 627% door het beursplafond. Indirect beleggen in 3D-printing biedt meer keuzes. 3D-ontwerpsoftware wordt geleverd door bedrijven als AutoDesk (AutoDesk 123D), Microsoft (3D Builder) of Dassault (SolidWorks). Voor de durfal is er het in 3D-bioprinting gespecialiseerde Organovo. Een andere financieringsmogelijkheid is crowd funding. Platforms als Kickstarter en Indiegogo verzorgden voor minstens 18 start-ups het benodigde kapitaal in 2013. Zowel Stratasys als 3D Systems breidden hun aanbod uit door internationale overnames.

Blog ASSET Tabel 1

Hype of groeimarkt?

In de markt doen veel geruchten de ronde. Hewlett-Packard maakte een einde aan speculaties over de overname van een 3D-printerbedrijf met de aankondiging in 2014 zelf een 3D-printer te lanceren. Canon wil zijn distributienetwerk in Japan openstellen voor printers van 3D Systems. Dochterbedrijf Océ introduceerde 2,5D-printing, waarbij afbeeldingen een voelbare structuur krijgen die bijvoorbeeld reproducties van schilderijen meer tot leven brengen. Het gerucht gaat ook dat 3D-pionier Materialise uit België de markt verkent naar mogelijkheden om zijn groei te financieren. Een IPO (Initial Public Offering) zou een mogelijkheid zijn. Beleggen in 3D-printing blijft helaas lastig. Er is weinig keuze in fondsen en de marktleiders zijn snel gegroeid, niet organisch, maar door overnames. Ze gaan ook steeds meer op elkaar lijken. Waar Stratasys zich eerst vooral richtte op de zakelijke markt, zet deze onderneming nu ook in op de consumentenmarkt met de aankoop van MakerBot. Nu de patenten op verschillende printtechnieken aflopen, doen veel nieuwe spelers (uit Europa, maar ook uit Azië) hun intrede. Het Chinese TierTime Technology verwacht in 2013 ruim 10.000 desktop 3D-printers in Azië te verkopen en heeft de ambitie om zich op de Amerikaanse en Europese markt te begeven.

Blog ASSET Tabel 2

Jaar van de doorbraak

De Nederlandse consumentenmarkt voor 3D-printing is in 2013 definitief ontwaakt en staat voor een doorbraak. De technologie om zelf 3D-producten te ontwerpen is eenvoudiger en gebruiksvriendelijker. Ook zijn steeds meer materialen beschikbaar, waardoor het aanbod 3D-geprinte producten groeit. Bovendien is sprake van een zeer sterke stijging van het aantal verkooppunten. Ook al is de schaal per initiatief nu misschien nog bescheiden, de optelsom hiervan maakt een grote en veelbelovende markt. ABN Amro stelt in haar recente rapport ‘Zie ginds komt de printer’ vast dat printtechnieken in rap tempo verbeteren en de mogelijkheden voor industriële toepassingen snel toenemen. Ook de consument ontdekt steeds meer de mogelijkheden van 3D-printing en staat er voor open. Toch is het nog een complex, technisch proces. 3D-printing bevindt zich nog in de pioniersfase en het zal een uitdaging zijn een groot publiek te bedienen.

Dit is gebaseerd op een artikel uit The Asset, januari 2014