“Rudolph en Jamie” op tijd geleverd?

door: Bart Banning

Voor u wellicht vanzelfsprekend, ik vind het een knap staaltje logistiek!  De feestdagen zijn achter de rug. Voor retailers een drukke periode, waarmee ze het jaar mooi kunnen afsluiten. Voor de sector Transport en Logistiek ook uitdagende tijden. Logistieke bedrijven zorgen achter de schermen voor vrolijke gezichten, bij retailers en hun klanten. De sector levert ieder jaar weer een “onzichtbare” topprestatie.

Een paar cijfers van de winkelverkopen illustreren dit. Zo verwachtten retailers in december een extra omzet van 1,4 miljard euro, met een piek in de kerstperiode van 800 tot 810 miljoen euro. Daarnaast rekenden webwinkels op een extra kerstomzet van 39 procent ter waarde van 111 miljoen euro (onderzoek Thuiswinkel.org, PostNL en Blauw Research). De cijfers zijn exclusief diensten als verzekeringen, reizen en tickets; het gaat hier dus om puur om de omzet van fysieke producten, vanuit logistiek oogpunt dus interessant! De omzet bij de supermarkten in de laatste 2 weken van het jaar viel weliswaar iets terug; van Eur 732 mio in 2012 naar 730 mio in 2013. (Distrifood). Maar ook hier draaide de logistieke sector weer op volle toeren.

Onbegrensd aanbod

Terwijl veel mensen tijdens de jaarwisseling genieten van een extra vrije dag draaien vele anderen juist in deze periode overuren. Zo zijn vooral de retailers aan het werk, maar wat te denken van de logistieke operatie achter de schermen die hen in staat stelt een top-omzet te realiseren?

Dat is niet vanzelfsprekend, zo leert het recente bericht over de Amerikaanse pakjesbezorger UPS die het enorme aantal online gekochte cadeaus in de V.S. heeft onderschat: deze verkopen waren 37 procent hoger dan in 2012. Amazon, Kohn en Wal-Mart konden hun leveringsbetrouwbaarheid niet altijd nakomen en deelden tegoedbonnen uit. Is logistiek vanzelfsprekend? Spelers in de logistieke sector weten wel beter.

Alles draait om consument

Niet alleen kunnen we op bijna elk moment de supermarkt binnenlopen. We verwachten ook nog eens alle ingrediënten te kunnen inslaan, nodig voor de nieuwste recepten van Rudolph en Jamie. Er wordt meer ‘at home’ – ‘Uit eten thuis is de groeimarkt’ – gegeten, maar dat mag niet ten koste gaan van de kwaliteit. Mensen zoeken naar online inspiratie en ‘24Kitchen’ is de hit van 2013.

De logistieke keten achter al ons ‘genot’ is complex, zeker nu zowel off- als online producten worden gekocht. Vele non food retail-producten zijn maanden geleden via grote containerschepen naar onze havens verscheept. Supermarktketens hebben grootschalig ingekocht. Marketingbureaus ingeschakeld hoe bedrijven de gevoelige snaar kunnen raken waarmee de consument juist bij hen over de drempel komt. Tegelijkertijd worden vele extra uren gemaakt in distributiecentra en logistieke warehouses. Planners, chauffeurs en logistieke medewerkers zetten alles op alles om producten op tijd bij klanten te bezorgen. En dit alles met een zorgvuldige voorbereiding, want elke logistieke professional weet dat de keten zo sterk is als de zwakste schakel.

Gelukkig is het aantal files tijdens de feestdagen beperkt. En omdat ook het winterweer is uitgebleven hebben de planners en chauffeurs opgelucht adem kunnen halen. Job well done!

Maar tijd om achterover te leunen is er niet … snel door naar de volgende klant. Want, ook in 2014 staat de sector weer klaar voor verladend Nederland en voor u als consument!   Samen met opdrachtgevers op zoek naar een nog efficiëntere keten; dé manier om in het nieuwe jaar de volgende stap te maken naar partnership.

Nogmaals, niet alles is zo vanzelfsprekend als het lijkt. Succes!