Nederlandse dance-industrie geïnspireerd door big-data

door: Stef Driessen

De Nederlandse dance-industrie ontwikkelt zich steeds meer tot een digitale industrie. Deejays, producenten en organisatoren maken slim gebruik van hun miljoenenbereik binnen verschillende social media. Analyse van de bijbehorende data levert de kers op de slagroom.

Dance is een succesvol Nederlands exportproduct. Vrijwel iedereen kent de namen van artiesten als Tiësto, Armin van Buuren en Hardwell. In hun schaduw werken tientallen Nederlandse producenten aan elektronische dansmuziek (EDM) die in clubs van Berlijn tot Buenos Aires de dansvloeren vult. En dan zijn er grote dance-events als Sensation, Mysteryland en Tomorrowland. Organisator ID&T is hét voorbeeld van de professionalisering die deze sector de afgelopen jaren doormaakte. Met haar Sensation-feesten – die in Duitsland, Brazilië, Zuid Korea, Rusland en Amerika tienduizenden bezoekers trekken – vestigde zij haar reputatie als de belangrijkste organisator van EDM-events ter wereld. Een indrukwekkende prestatie, die vorig jaar werd bekroond met de overname door het Amerikaanse SFX Entertainment. De Amerikanen betaalden 100 miljoen euro voor de Amsterdamse organisator.

Voorpret

Bovenop haar succesvolle festivals krijgt het bedrijf daar een aantrekkelijke bonus voor terug. De afgelopen jaren ontwikkelde ID&T namelijk een even innovatieve als succesvolle digitale strategie. Als geen ander begrijpt de organisatie het grote belang van een doorlopend contact met haar bezoekers. Hoewel veel festivals slechts een avond of hooguit een weekend duren, leven festivalgangers daar vaak al maanden van te voren naar toe. Door op Facebook, Twitter en Vine spannende content over vastgelegde artiesten te publiceren, wakkert ID&T deze voorpret stevig aan. De directe return on investment blijkt tijdens de voorverkoop, als tienduizenden toegangskaarten soms binnen enkele minuten zijn uitverkocht.

Dankzij de slimme wijze waarop ID&T omgaat met de resulterende data is de totale opbrengst van haar digitale strategie echter veel hoger. Binnen haar ‘social enterprise platform’ koppelt en analyseert de Amsterdamse firma digitale informatiestromen, zoals transactiedata van tickets en merchandising. Maar ook persoonlijke gegevens die zij via social media verzamelt. De resulterende klantprofielen bieden onder meer scherp inzicht in het sociale bereik van de festivalbezoekers. Zo kan ID&T high value klanten belonen met premium content of uitnodigingen voor exclusieve events of ticket pre-sales. Uiteraard versterkt deze slimme vorm van social CRM de loyaliteit van deze gewaardeerde klanten aanzienlijk.

Nieuwe dimensie

ID&T heeft dat goed begrepen. Met de via social media vergaarde inzichten kan het haar product en dienstverlening verbeteren. En hierover communiceert zij op aantrekkelijke wijze terug. Bovendien is deze nieuwe digitale kant van de evenementen- en muziekbranche buitengewoon interessant voor (media)partners. Als organisator geeft ID&T miljoenen enthousiaste consumenten toegang tot hoogwaardige dance-evenementen. Als moderne uitgever biedt zij marketeers en data-analisten toegang tot een waardevolle, internationale en nauwkeurig gesegmenteerde miljoenendoelgroep. In een wereld waarin klantdata al gelden als de ‘olie van de 21ste eeuw’ geeft zij de extase op de dansvloer daarmee een nieuwe dimensie.

Tip

Wilt u alles weten over slimme big data-toepassingen in de recreatieve sector? Tijdens het Leisure Seminar op het ABN AMRO World Tennis Tournament vertelt KLM alles over de intelligente manier waarop zij social media en data-analyse inzet om de loyaliteit van passagiers en de bezettingsgraad van vluchten te verhogen.