TMT update: We kunnen er niet omheen

door: Steven Peters

Sector Update TMT.pdf (295 KB)
Download

2013 is opnieuw een moeilijk jaar voor de Technologie, Media en Telecom (TMT) sector. Daarin is deze sector geen uitzondering binnen de Nederlandse economie. Vorig jaar moesten wij al eenzelfde bericht brengen tijdens onze sector update. Achter deze cijfers gaan nog steeds ingrijpende verschuivingen schuil, die zichtbaar worden als je de cijfers onder de loep legt. En kijkend naar de internationale ontwikkelingen kunnen we toch hoopvol naar de toekomst kijken als het om deze innovatieve sector gaat.

Het dilemma van de openheid

Uit een recente publicatie van ons Economisch Bureau blijkt dat groei van de Nederlandse economie volledig uit export moet komen. En laat nu net de TMT-sector verreweg het grootste deel van de omzet binnen Nederland behalen. Mediabestedingen zijn gericht op de Nederlandse markt, en ICT en Telecom bestedingen worden gedaan door Nederlandse consumenten en bedrijven. En laat nu net ook een deel van die omzet door buitenlandse bedrijven gerealiseerd worden. Nederland is een zeer open land met een goed vestigingsklimaat voor internationale bedrijven. We zijn groot geworden door die open houding, die onder andere de export heeft bevorderd. De schaduwzijde van die openheid is het gemak waarmee buitenlandse partijen een stuk van de Nederlandse markt kunnen pakken. De groei van buitenlandse TMT-bedrijven in Nederland is een wake-up call: hoe spelen wij hier op in?

TMT-sector als export product?

De TMT-sector is bij uitstek een internationale sector. Het internet bestaat nu 25 jaar en heeft een golf aan creatieve destructie teweeggebracht. Onlangs was ik aanwezig bij een presentatie van de Amerikaanse strategie consultant Mark Zawacki, die overtuigend betoogde dat Silicon Valley van ‘High Tech Capital of the World’ is veranderd in ‘Industry Disruption Capital of the World’. Waar in Silicon Valley eerst technologie producten werden geproduceerd en verkocht over de hele wereld, worden er nu techbedrijven gebouwd die concurreren met bedrijven uit verschillende sectoren over de hele wereld.

Nederland groeimarkt

Zo bezien is de vestiging van buitenlandse techbedrijven in Nederland een bedreiging. Google neemt het leeuwendeel van de groei in online advertising in Nederland voor zijn rekening, zo blijkt uit het recente ‘online ad spend’ onderzoek van IAB door Deloitte. En Twitter noemt Nederland als een van de vier groeilanden waarin geïnvesteerd wordt, naast Brazilië, Ierland en Australië. Netflix en Fox hebben voet aan de grond gezet. De komst van Amazon is aanstaande. Buitenlandse IT bedrijven richten zich met cloud diensten op de Nederlandse markt. Zo zijn er Salesforce.com en het snelgroeiende Servicenow, dat Nederland gekozen heeft als vestigingsland voor het Europese hoofdkantoor . En in de telecomsector richtte America Movil zijn pijlen op KPN als uitvalsbasis voor een Europese consolidatieslag. Voor de Nederlandse TMT bedrijven betekent dit extra concurrentie. Voor zakelijke afnemers en consumenten extra mogelijkheden.

Wenkend perspectief

Maar als het aan Nederlandse innovatieve bedrijven ligt wordt de TMT sector een echte export sector. Net als wij zijn deze bedrijven ervan overtuigd dat we na ruim 25 jaar internet nog maar aan het begin van de mogelijkheden staan. Deze bedrijven als Fast50 winnaar Adyen, Sprout Challenger finalist TravelBird en Metrological zoeken met snelle groei meteen het internationale speelveld op. Concurrentie is tegenwoordig wereldwijd en de Nederlandse markt is te klein. En dan blijken Nederlanders creatief en in staat om door groot te denken een rol te spelen op het internationale toneel. Het spreekwoordelijke perspectief voor Nederlandse groei ligt eens te meer overzees. Ik merk bij veel bedrijven dat er grote interesse is voor informatie over hoe de stap naar het buitenland te maken. Op dit moment werken we daarom aan een publicatie waarin we de Amerikaanse en Nederlandse innovatieve ecosystemen vergelijken, als vervolg op ons rapport ‘Nederland als springplank voor innovatieve bedrijven’.

Terug naar het nu

Vandaag brengen wij een update uit over de stand van zaken in de TMT-sector. En dan moeten we constateren dat de TMT sector het met een volumekrimp van 1% in 2013 minder goed doet dan verwacht. Voor 2014 verwachten we een stabilisering van de volumes. Nederlandse softwarebedrijven blijven het relatief goed doen met een omzetgroei van ruim 2%. De Media, IT Dienstverlening en Telecom sectoren bevinden zich in een overgangsfase naar nieuwe business- en verdienmodellen. Alle reden om de bakens te verzetten, innovatie te stimuleren en om aan te haken op de internationale techrally die deze tijd zo bijzonder maakt.