‘Brabantse industrie voorop met industriële 3D-printing’

door: David Kemps

Pizza’s printen in de ruimte of het printen van chocoladefiguren, skateboards of sieraden; 3D printen staan midden in de publieke belangstelling. Minder bekend is echter de koppositie van Brabantse bedrijven in de industriële 3D-printing markt.

Het 3D-printen blijft het nieuws domineren. De Bijenkorf bood wederom tijdens haar Drie Dwaze Dagen een 3D-printer aan voor €1.199, echter Peachy Printer belooft nu een printer voor €70 te kunnen aanbieden. Op het crowdfunding platform Kickstarter heeft deze start-up in zeven dagen al €330.000 opgehaald, bijna tien keer meer dan gevraagd. De hype is daarmee bijna compleet. Echter, terwijl het grote publiek zich vergaapt aan allerlei creatieve toepassingen, zetten Brabantse ondernemers vol in op het segment van professionele, industriële 3D-printers.

Industrieel 3D printen is de hype voorbij

Industriële toeleveranciers in Brabant weten dat kostenreductie niet voldoende is om zich staande te houden in de felle internationale concurrentie. Innovatie is dé voorwaarde om te overleven. De eindafnemer eist een steeds grotere invloed op producten en wenst meer maatwerk. Dat vraagt om een industrie die geen massa produceert, maar juist kleine series. Deze verschuiving van ‘high volume, low mix’ naar ‘low volume, high mix, high complexity’ speelt al enige jaren, maar wordt nu aangejaagd door de nieuwe mogelijkheden van 3D-printing.

Het is dan ook geen verrassing dat dit jaar voor de eerste keer door het bekende onderzoeksbureau Gartner onderscheid wordt gemaakt tussen de verschillende toepassingen van 3D-printing.  3D-printing voor de consumentenmarkt staat helemaal op het topje van de hype-curve. Industriële 3D-printing is echter deze top voorbij en heeft zich reeds omhoog gewerkt vanuit ‘het dal van desillusie’ richting de fase van echte productiviteit. Een nieuwe volwaardige maaktechniek naast traditionele technieken zoals kunststofspuitgieten en metaalverspaning.

 

hype-cycle-pr

Brabantse industrie voorop met 3D-printing.

VDL en Philips gebruiken 3D-printing al langer voor hun proto-typing, maar ook MKB-bedrijven zoals RP2 uit Etten-Leur produceert al sinds 1998 kleine 3D-geprinte series voor derden. Shapeways, een spin-off van Philips, was de eerste succesvolle aanbieder van 3D-geprinte producten voor de consumentmarkt. Helaas zo succesvol dat nu het hoofdkantoor naar New York is verplaatst. Het tegenovergestelde gebeurt echter ook. De toongevende Amerikaanse printerfabrikant 3D Systems gaat, na een tweetal overnames van Brabantse modelmakerijen, haar Europese klanten van geprinte producten vanuit Budel beleveren. Niet enkel de jaarlijkse RapidPro beurs in Veldhoven ziet het aantal exposanten en bezoekers snel toenemen, ook Wohlers Report voorspelt een jaarlijkse groei van 30% zodat we voor 2015 over een wereldwijde markt van $ 3,7 miljard voor geprinte producten praten.

Brabantse samenwerking zorgt voor versnelling

In 2012 zijn er wereldwijd slechts 15.000 industriële 3D-printers verkocht. De aanschafprijs is nog hoog, de productiesnelheid is relatief laag en lang niet alle materialen zijn geschikt. Dat wordt anders. Brainport Industries start daarom in oktober samen met Additive Industries een open werkplaats in Eindhoven. In dit AddLab gaan 10 á 15 industriële toeleveranciers gezamenlijk de mogelijkheden van 3D printen in metaal onderzoeken. Bekende Brabantse high tech toeleveranciers als KMWE, NTS, Frencken, FMI, MTA en Machinefabriek De Valk hebben zich inmiddels verbonden aan AddLab.

ABN AMRO beschrijft ook in haar rapport ‘Co-creatie & 3D-printing’ dat 3D-printing geen wondermiddel is, maar het geeft innovatieve bedrijven kans om zich te onderscheiden van de massa en te zorgen dat Brabant de slimste regio blijft.

Dit artikel is eerder verschenen in “Bedrijvig Brabant” in oktober 2013.