Visie op Sectoren 2013: Food doe(t) het goed

door:

De food-sector laat in 2013 naar verwachting omzetgroei zien. Wel ligt de sector sinds een aantal recente voedselschandalen onder een vergrootglas. Consumenten willen meer dan ooit weten wat de herkomst is van een product en onder welke omstandigheden het is gefabriceerd. Door meer samen te werken in de keten en exclusieve afspraken te maken met retailers kan de effectiviteit en transparantie van de keten worden vergroot. Hierdoor is de sector beter in staat in te spelen op voorkeuren van consumenten, te innoveren en de export naar (nieuwe) afzetmarkten te vergroten. De voedingsindustrie moet snel een inhaalslag maken, wil zij deze kansen benutten. Meer samenwerking in de foodsector is nodig om nieuwe producten snel, verantwoord en tegen een passende prijs aan te kunnen bieden.

Ondanks het conjunctuurbestendige karakter heeft de foodsector nu geen makkelijke tijd. De marges in de binnenlandse food-sector stonden vorig jaar onder druk en ook in 2013 komt hierin weinig verandering. In vrijwel alle branches neemt de afzet qua volume wel licht toe door de bevolkingsgroei. Maar de prijzen schommelen sterk door onevenwichtigheden bij de productie, door bijvoorbeeld de wisselende weersomstandigheden. De consument blijft in economische mindere tijden dus wel eten, maar wijkt ook uit naar andere producten.

Meer informatie per subsector leest u in deze Visie op Sectoren.