Het TMT ecosysteem – rise, grow fast, sustainable and rise again

door: Menno van Leeuwen

Voor ons TMT ecosysteem seminar op 15 februari hebben wij een vierde spreker vast weten te leggen: Bob Nieme van Adversitement, winnaar van de Sustainable Grower Award, Deloitte Fast50 2012.

Al vele jaren is ABN AMRO partner van de Deloitte Fast50. Een prachtig initiatief waar een groot deel van de tech community op afkomt. Want tech ondernemers zijn dol op snelle groei, gala en prijzen!
In tegenstelling tot andere sectoren, zoals bijvoorbeeld de mediasector in Hilversum en Amsterdam samenschoolt bij borrels en events, is de tech sector erg versnipperd. Versnipperd over het land (van Enschede tot Eindhoven), maar ook in verschillende disciplines (van E-commerce tot High Tech).
Dus als tech ondernemers samenkomen, daar wil je als stakeholder, bankier wel bij zijn. De fast50 is een mooi event om potentiele klanten te spotten, maar ook om de trends te duiden.

sustainable-grower

Nu is het simpel E-commerce wat de klok slaat

De winnaar van de fast50 2012 is (delta jaar 1-5) met ruim 16000 procent gegroeid: www.belsimpel.nl . Voor mij het bewijs dat er nog veel geld te verdienen valt in e-commerce. Was de telecomsector niet al behoorlijk verzadigd? Staan de grote telco’s niet onder druk om omzet en marges in stand te houden? Opmerkelijk dat er nog steeds ruimte is om via een e-commerce platform zo sterk te groeien. Hoezo cutting out the middle men?

De hele top 5 van de ranglijst heeft overigens een e-commerce profiel: www.rorix.nl (sanitair), www.avangate.com (e-commerce software), www.Emesa.nl (o.a. vakantieveilingen.nl) en www.Kaartje2go.nl. Deloitte kan er net zo goed de E-commerce top50 van maken zou je zeggen. Toch maar niet doen. Als je kijkt naar de categorie bedrijven die nog geen vijf jaar bestaan de rising stars, aanstormend talent, zie je juist grotere diversiteit.

sustainable-grower

Rising stars vertonen meer kruisbestuiving

De geselecteerde rising star bedrijven mochten in het voorpogramma van de fast50 pitchen voor een jury. Hier vielen mij een aantal zaken op. Een grote diversiteit aan bedrijven: van media, online software, fashion, energy, health care, hardware tot gaming. Het niveau van pitches en bedrijven lag erg hoog. Duidelijke presentaties, groeimodellen en ambities. Een aantal durfde de omzetverwachting op >100 mln te leggen in 2015. Daar wil je toch wel vroeg instappen? Als bankier moet ik hierbij wel zeggen: high risk, high reward.
Tenslotte viel op dat de Belgen zeer sterk uit de hoek kwamen. Nederlandse pitches waren in vergelijk wat ‘soft’. Softkinetic en Ovizio zijn mooie voorbeelden van de kruisbestuiving met hardware en grote groeipotentie. Grote groeipotentie is natuurlijk een, het waarmaken, jarenlang is twee.

Most sustainable growers

Deze categorie tech bedrijven is misschien (zeker!) het meest interessant. Ontwikkelingen in tech gaan zo snel, dat het voor bedrijven het lastigst is om aan de top te blijven. En groeien van 250/m naar 5 mln is knap, maar van 10 mln naar 20 mln is hoogstaand. Daarom licht Deloitte ieder jaar de bedrijven uit die een lange notering hebben in de fast50. Het bedrijf dat gemiddeld genomen de afgelopen vijf jaar het hoogst genoteerd staat ontvang tde prijs voor de Most Sustainable Grower, een prijs die ABN AMRO al jarenlang met trots sponsort. Na de winnaars Topicus (2008) ISM (2009), CM (2010), TTY (2011) is dit jaar Adversitement (cookieloze analytics) van Bob Nieme de lange termijn groeier.

Wat maakt een bedrijf van rising star, naar fast50 en vervolgens tot meest duurzame groeier? Als ik de mannen spreek achter genoemde winnaars is het antwoord simpel: ondernemerschap. Zij zijn niet bang om in ogenschijnlijk verzadigde markten te stappen, zoeken nieuwe business modellen op en starten nieuwe bedrijven. Twee van hen gaven mij aan volgend jaar met hun nieuwe bedrijf(jes) aan de rising star awards mee te doen.

De nieuwe kringloop van het bedrijfsleven: rise, grow fast, sustainable and rise again!