Cross-channel retail – de toekomst

door: Michel Koster

De manier waarop mensen winkelen verandert in razend tempo. Consumenten kopen en oriënteren zich zowel in de winkel als online. We noemen dit cross channel retail: een van de belangrijkste trends van de komende jaren. Retailers die hier nu niet op inspelen, gaan over een paar jaar de aansluiting met hun klanten verliezen. Geen dreigement, maar een zakelijke constatering.

In dit onderzoeksrapport krijgt u antwoord op de belangrijkste vragen: hoe groot wordt cross channel retail en hoe moet ik mijn bedrijf aanpassen om mee te kunnen in deze onomkeerbare marktontwikkeling?

Wat denkt uw klant?

Dit rapport is uitgevoerd in opdracht van ABN AMRO, in samenwerking met CBWMITEX. Het rapport bekijkt cross channel winkelgedrag enerzijds vanuit de consument: wat verwacht hij van het winkelaanbod, zowel online als in een fysieke winkel? We hebben ‘de consument’ onderverdeeld in drie groepen klanten: online kopers, offline kopers en cross
channel kopers. Anderzijds wordt cross channel winkelgedrag bekeken vanuit de retailer, fabrikant en merkeigenaar en hoe zij met de cross channel ontwikkeling omgaan. Het onderzoek is toegespitst op zes sectoren van de retail: doehetzelf, elektronica, mode,
schoenen, sporten en de woonbranche.

Waar gaat cross channel winkelgedrag heen?

In dit rapport vertellen we u waar de oriëntatie en hetkoopgedrag vandaag staat en hoe het zich richting 2015 gaat ontwikkelen. Hiervoor hebben we vijf scenario’s gedefinieerd.

Belangrijkste conclusies

Consumenten zijn helemaal niet bezig met kanalen. Ze willen zelf bepalen wat ze waar op welke manier en op welk moment willen kopen. De consument betaalt en bepaalt dus hoe retailers en fabrikanten er samen voor moeten zorgen dat het perfecte productaanbod op de juiste plaats aanwezig is. Een goede integratie tussen online en offline kanalen is noodzakelijk en zal leiden tot nieuwe business modellen.

En misschien wel de meest opvallende conclusie van dit onderzoek: puur online kopen lijkt zijn hoogtepunt te hebben gehad. Lang niet alles wordt online beslist en aangeschaft, ook al lijken de explosief groeiende verkoopcijfers van online retail een andere indruk te geven.

Grijp uw cross channel kans

Kortom: een uitermate nuttig rapport voor u. Doe uw voordeel met de conclusies en zorg ervoor dat u klaar bent om uw klanten zowel online als offline winkelgemak en plezier
te geven. Er liggen volop cross channel kansen voor retailers. Aan u om ze te grijpen.